Hello - Reisverslag uit Saint-Laurent-du-Maroni, Frans Guiana van Liane Naber - WaarBenJij.nu Hello - Reisverslag uit Saint-Laurent-du-Maroni, Frans Guiana van Liane Naber - WaarBenJij.nu

Hello

Door: Liane

Blijf op de hoogte en volg Liane

16 Oktober 2008 | Frans Guiana, Saint-Laurent-du-Maroni

Hallo allemaal,

Hier even een bericht uit de tropen. Ik heb nu pauze en die duurt lang, dus verveel me een beetje. Vanochtend gewerkt, Lies is op het moment ziek dus geef ik alleen les. Dat is best vermoeiend met die drukke kindjes. Ik mag niet lesgeven aan de hele klas, omdat ik assistent ben, dus werk ik steeds met ongeveer 12 leerlingen. Ik heb een klas met zeven leerlingen voor mezelf, dat mag eigenlijk ook niet. Maar dat kan niet anders. Dit zijn hele lieve kinderen, en ze weten veel dus dat is leuk. Ik vind het werken erg leuk, alleen vind ik de kids wel druk. Ze zijn heel erg aktief, allemaal klein adhdtjes, maar ze zijn niet gemeen en bedoelen het allemaal goed. Ook zijn sommige leerlingen niet gemotiveerd, vooral de meisjes niet. Heel veel meisjes zijn zwanger, omdat ze in Frankrijk nogal veel kindertoeslag krijgen, krijgen ze al jong kinderen en ook veel. Deze meisjes zijn dus niet gemotiveerd om te leren. De kindertoeslag is voor hun ook heel veel geld, de meeste lokale bevolking heeft ook niet veel. Maar ik vind het nogal schokkend hoe sommige van die meisjes praten.Mirjam (de andere docent Nederlands) en ik hadden vorige week een gesprek met zon meisje, en die zit er dan helemaal ongemotiveerd bij. Mirjam snapt dat ook niet. Het kind zie lettelijk : Het maakt toch niet uit, want ik blijf later toch thuis om voor me kinderen te zorgen. Opzich niks mis mee natuurlijk, maar het probleem is dat de babys vaak worden verwaarloosd.

Het appartment bevalt goed, alleen zoeken Joe en ik nog steeds een huisgenoot, maar vanmiddag komt er weer iemand kijken. Dat is een collega van school en die zoekt nog iets. Ik hoop dat ze akkoord gaat want heb niet meer zoveel geld. Dat komt vooral door alle enige bureaucratie hier. Voor alles, moet je een borg betalen. Zelfs voor een sleutel hier op school! Dus dan gaat het wel hard met je geld. Ik heb volgende week 1,5 week vakantie. Het weekend is er een festival in ST Laurent, dat is het grootste muziekfestival van Guyane. Erg leuk!!! Alleen best duur, maar we hebben connecties dus misschien kunnen we goedkoper aan kaarten komen. Er komen dan nog andere assistenten ons opzoeken, die wonen in Kourou en Cayenne. Ook staat er dan een uitstapje naar Suriname op het programma, het punt is alleen dat we vanochtend iemand op pad hebben gestuurd om een visa te regelen. Het kan zijn dat die morgen klaar is, er zit alleen het risico in dat we 15 dagen moeten wachten, het consultaat is hier namelijk om de 15 dagen. Dat houdt dan dus ook in dat ik geen paspoort heb die 15 dagen. Maar het meisje die het voor ons is gaan regelen is vroeg gegaan, dus heb goede hoop. En anders jammer dan.

Het leven bevalt me hier prima, het is een stuk relaxter, iedereen is onspannen en erg aardig. Het enige wat ik irritant vind is dat alles heel duur is. Ongeveer dubbel dan wat het bij ons kost. Behalve groente en fruit, wat we kopen op de markt dat is erg goedkoop. Dat komt ook allemaal uit Suriname, op de markt praat ik dus ook vooral Nederlands. Verder heb ik niet zoveel spannende dingen gedaan, ik ga vaak naar de zee en zwemmen in de Marowijne, alleen dan moet je oppassen voor kaaimannen en anacondas, hahaha. Nee hoor, die zitten er wel in alleen dieper in de rivier niet aan de kant van het ST Laurent. Goed het is bijna half drie, moet nog 2 uurtjes werken met Mirjam. Daag

Groetjes Liane

  • 16 Oktober 2008 - 17:46

    Denies F:

    Heey Liaantje!
    Sorry dat ik niet wat eerder heb gereageerd!Heb het heel druk met de TCF voorbereiden:P Ben blij dat je het naar je zin hebt! Ik zie op de foto's dat je toch wel blote benen hebt! Komt je rok toch nog goed uit ;) Ik spreek je vast binnenkort op MSN wel weer even!
    Kuss

  • 16 Oktober 2008 - 18:16

    Emie Naber:

    hoi liane

    nou hier is alles goed hoor, alleen we hebben van de klote weer. Het regent en het is koud. Ben vanmiddag even met oma naar dorp geweest want ik moet nog handschoenen bij mijn nieuwe jas,maar niets gevonden.

  • 16 Oktober 2008 - 18:21

    Denise:

    Hahaha, allemaal kleine Ninootjes in de klas, gezellig! Maar goed dat je het leuk vindt ook.

    Je ziet wel dat het een hele andere wereld is ook he, met die meiden, tjee!

    Nou hou je taai en ik spreek je! En inderdaad, aan het weer mis je niks, aan de hva ook niet!

    Kus!

  • 17 Oktober 2008 - 00:08

    Arnold:

    He liane!
    Goed om te lezen dat je het goed naar je zin hebt! Ik wil nog steeds langskomen hoor! Smsje binnenkort wel! Geniet er lekker van! Dikke kus aj

  • 17 Oktober 2008 - 07:46

    Edwin:

    Hey Liane,
    als alles zo duur is, hoe betalen de mensen daar het zelf dan? Ik geloof namelijk niet dat het gemiddelde maandloon daar nou echt zo enorm hoog is? Of eten ze alleen verse groenten?

  • 29 Oktober 2008 - 14:16

    Carina!:

    Hahaha, geweldig verhaal weer!;) Lollig!

    Succes nog met die adhd-kindjes!

    Geniet ervan:P
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Guiana, Saint-Laurent-du-Maroni

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Nieuws

14 Januari 2009

Happy newyear

15 December 2008

Verjaardag in de tropen

03 December 2008

Staking.......

18 November 2008

Weer twee weken voorbij
Liane

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1791
Totaal aantal bezoekers 18546

Voorgaande reizen:

20 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: